BLOG

Az elhízás lelki okai

Turbó Diéta

A cikk szerzője:

Turbó Diéta

 

Sokszor beszélünk és cikkezünk az egészségtelen ételekről, és az elhízást okozó helytelen étkezési szokásokról. Arról azonban viszonylag kevés szó esik, hogy az elhízásnak lelki okai is vannak.

A Bázeli Egyetem pszichológusai a fiatalok körében megfigyelték, hogy az ízületi gyulladások és az emésztőrendszer betegségei sokkal gyakoribbak a depressziót követően.

Sok esetben bizonyos hormonok, enzimek túltermelődése vagy éppen hiánya okoz ellenállhatatlan vágyat az édességek iránt. Ezen ugyan nem tudunk változtatni, de egy kicsit talán kijátszhatjuk a rendszert.

Rengeteg oka lehet a kedély állapot romlásának, a demotiváltságnak, a rossz kedvnek. Amire ilyenkor vágyunk, az a megértés, társ, elismerés, siker, támasz, érzelmi biztonság és egyensúly, illetve bármi, ami kizökkent ebből az állapotból. Ám ezeknek az állapotoknak gyakran igencsak banális okai vannak, pl. a kialvatlanság, kimerültség.

Jó ha azt is tudod, hogy kutatások kimutatták, a hét óránál kevesebbet alvó embereknek magasabb a testtömeg indexe.

Hogy lehet ez?

Amikor kialvatlanok vagyunk, a jóllakottságot jelző hormonunk, a leptin szintünk leesik, miközben az éhségérzetért felelős ghrelin szintünk megemelkedik. Nem csoda, ha farkaséhesek vagyunk egész nap, amit még az is tetéz, hogy a kialvatlanság magasabb stresszhormon szintet, kortizolt okoz, ami kifejezetten szénhidrátéhséggel áld meg minket.

Aki még napi hat óránál is kevesebbet alszik, az az inzulinreceptorain keresztül is kiszúr magával, hiszen azok érzékenységét jelentősen lerontja, ami megnövekedett inzulinszinthez vezet és már meg is növelte a cukorbetegség rizikóját. Tehát aludnod kell, ki kell pihenned magad és ha az elalvás nem megy, vagy alvászavaraid vannak, érdemes hagyni, hogy segítsenek ebben, mert az önsanyargatásnak ára van!

Hogy tudunk segíteni magunkon vagy a társunkon?

A legfontosabb a rendszer vagyis napirend kialakítása, ami egyben egy kapaszkodó is a mindennapokban. A napirend során nem csak a napi teendőket, de az étkezéseket is meg kell tervezni. A tervezetlen étkezések szoktak gyakran a gyorsétteremben végezni, vagy este a hűtő tartalmának felfalásával, ha a nap során az összes étkezés elmaradt.

A Turbó Diéta Programok kidolgozása során erre is nagy figyelmet fordítottunk, hiszen mindennek az alapja a rendszeres étkezés és tápanyagbevitel. A rendszeres étkezés kiegyensúlyozottá tesz, hiszen egész nap lesz energiád, a szervezeted biztonságban fogja érezni magát, az anyagcseréd felvesz egy ideális ritmust, és nem fog raktározásra kényszerülni. 

Ismerkedj meg az 5, 14, 30 napos diétákkal, illetve a 40kg+ diétával, és alakíts ki új étkezési szokásokat, amelyeket hosszú távon is tartani tudsz majd.